Decem logoDecem text

Lengyel-magyar két jóbarát

Tata Város Önkormányzata minden évben testvérvárosi vetélkedőt hirdet a helyi középiskolások részére. Az idei tanévben Lengyelországról és az ottani testvérvárosról, Pińczówról szólt az elektronikus feladatlap, az első helyen pedig holtversenyben két eötvösös csapat végzett. Így a nyeremény – az ötnapos lengyelországi kirándulás -- mindkét csapat tagjainak járt.Augusztus 21-én, kora reggel indult útnak a csupa lányokból álló delegáció (Molnár Adrienn, Szepcsik Regina, Bartha Kitti Csenge és Kerti Panna voltak az útitársaim)  Varga Dórával, a városháza munkatársával. Viszonylag hamar megérkeztünk Pińczówba, ahol már várt minket az önkormányzat nemzetközi referense, Pawel Poros. Miután egy közeli kis faluban elfoglaltuk a szállásunkat, estig vízibicikliztünk, kártyáztunk.
Pénteken Oświęcimbe látogattunk el, ahol az auschwitzi haláltábort (KL-Auschwitz I.) és a birkenaui lágert (KL-Auschwitz II.) jártuk be angol nyelvű idegenvezetővel. A múzeum felkavaró volt mindannyiunk számára; a második világháború alatt 1,1 millió embert – köztük főleg zsidókat és lengyeleket – végeztek ki ezen a helyen. Az áldozatok fényképei, személyes holmijai, a barakkok rémes története sokkoló hatással vannak a látogatókra.
A délután folyamán Lengyelország méltán híres nagyvárosába, Krakkóba mentünk, ahol egy félig lengyel, félig magyar idegenvezető hölgy kalauzolt minket körbe. Megtekintettük a Wavelt, a főteret a Mária-templommal, valamint a püspöki palotát, mely II. János Pál pápa utolsó lengyelországi lakhelye volt. A városnézés után a Posztócsarnokban lehetőségünk nyílt szuvenír vásárlásra.
A második napon a Kielce közelében lévő tokarniai skanzenbe vittek el minket. A múzeumfaluban egy rövid időutazást tettünk: a régi Lengyelország környezetébe csöppentünk bele. Szegény és gazdag polgárok házai, a régi viseletek, iskola, gyógyszertár, kisbolt – a 20. század elejéből.
Majd a környék fő természeti különlegességét, a Raj-barlangot tekintettük meg. A cseppkőbarlangot 1963-ban fedezte fel két diák, ma pedig Lengyelország legszebb barlangjaként tartják számon.
A Krajno Parkba is ellátogattunk, ahol a világ híres épületeinek kicsinyített másai találhatók meg. Így lehettünk egyszerre Párizsban, Egyiptomban, Indiában, az Egyesült Államokban – de mégis Lengyelországban.
Vasárnap reggel egy híres kertet néztünk meg Pińczów közelében. A kertész a saját háza mellett több hektáros, gyönyörűen elrendezett parkot alakított ki. Bátran mondhatjuk, hogy ennél szebb kertet egyikünk sem látott, legfeljebb a tévében. A virágok, fák, madarak sokasága azt éreztette velünk, hogy egy mesebeli helyen járunk.
Később a Wielopolskich kastélyt tekintettük meg, majd Pińczówban a zsinagóga épületét és a helyi múzeum tárlatát. Ott jártunkkor tartották a pińczówi aratófesztivált, amin egy rövid ideig mi is részt vettünk. Este a város polgármestere, Włodzimierz Badurak úr fogadott minket. Elmondta, hogy mindig nagy öröm számára, ha testvérvárosi delegáció érkezik Pińczówba.
A lengyel kirándulás sajnos hamar a véget ért, és hétfőn már indulnunk kellett haza. E pár nap viszont rendkívül hasznosan és jó hangulatban telt, minden fontos dolgot megnéztük Pińczówban és környékén. Jövőre a vetélkedő témája egy másik testvérváros lesz. Mi már tudjuk: érdemes indulni rajta!